poniedziałek, 16 lipca 2012

Odbiór dzieła, czyli o czytaniu przez pryzmat jednego słowa Tomislav Cej „Poljub iz pekla-Zadnji Dan”


Przebywając we Włoszech nauczyłem się, że najlepszą metodą nauki języka jest czytanie w tym języku. Dlatego też pierwszą rzeczą jaką zrobiłem po przyjeździe do Słowenii było zdobycie zwykłej książki w języku słoweńskim.  Mój przyjaciel polecił mi zbiór opowiadań Tomislava Ceja „Poljub iz Pekla” (Pocałunek z Piekła). Pierwsze opowiadanie dostarczyło mi wyjątkowo dużo wrażeń. Na marginesie dodam, że Tomislav Cej jest autorem, którego styl i tematykę umieściłbym gdzieś pomiędzy Markiem Hłaską i Charlesem Bukowskim. Tematyka właściwie erotyczna. Podczas pierwszego czytania opowiadania „Zadnji dan”(Ostatni dzień) nie wiedziałem jeszcze czym owe opowiadanie jest zabarwione. Znałem wtedy tylko kilka słoweńskich słów i jakąś część mogłem wywnioskować z polskiego czy też łaciny. Po pierwszym czytaniu miałem wrażenie, że bohater i opisywane tam panie mają się ku  sobie w jakiś szczególny sposób (odczuwałem klimat opowiadania). Sprawdziłem więc kilka najczęściej powtarzających się słów i przeczytałem historię powtórnie. Teraz już wiedziałem prawie na pewno, co bohaterowie robią, ale nie wiedziałem „jak?”. Sprawdziłem zatem kolejnych kilka słów i okazało się, że wiem już „jak”, ale zdawało mi się, że duża część tej historii jest tylko wyobrażeniem bohatera. Po ponownym zajrzeniu do słownika okazało się, że mam rację.
Wynika z tego, że moja podświadomość już od samego początku odczuwała główną ideę tego opowiadania. Kolejne słowa natomiast były filtrami percepcyjnymi, które ustawiały tę ideę w odmiennych kontekstach. Właściwie przeczytałem nie jedno opowiadanie ale kilka (z racji uczenia się języka). Dzięki temu spostrzeżeniu zrozumiałem, że każde dzieło odbieramy przez pryzmat konkretnych filtrów percepcyjnych. To znaczy, że znaczenie każdego dzieła można zmienić przez nałożenie na odbiorcę określonego filtru. Taka jest również istota polityki, gdzie nakłada się  konkretne filtry percepcyjne na idee (np. religia i wojny religijne) co prowadzi do prostytuowania się tych idei.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz